• Blanda inte iho...

Blanda inte ihop vinst med överskott

I Vi i Sollentuna 21/12 svarar vår gruppledare Barkat Hussain och vårt landstingsråd Håkan Jörnehed på en insändare om vinster i välfärden. Vänsterpartiet vill avkommersialisera välfärden och föreslår att de privata företag som just nu är verksamma i skola, vård och omsorg ska få driva verksamheten under en form som inte tillåter vinstuttag. Här förklarar Barkat och Håkan hur det skulle gå till:

Det pågår just nu en debatt om vinster inom välfärden. Svenskt Näringsliv vill att vinstuttag ska tillåtas, men en stor majoritet av svenska folket anser att vinstuttag ska regleras inom skattefinansierad vård, omsorg och skola. Även en majoritet av förtroendevalda politiker vill strama upp regelverket för vinstuttag ur välfärden.

I en insändare i Vi i Sollentuna 14/12 menar Louise Molin att hennes vårdföretag måste få göra vinst under goda år för att klara verksamheten under kärva tider. Att göra vinstuttag och att gå med överskott blandas ofta ihop, så låt oss reda ut begreppen.

Vänsterpartiet är det riksdagsparti som tagit det tydligaste ställningstagandet för en reglering av vinstuttag i välfärden. Vi har också lagt ett förslag med huvudregeln att överskott ska stanna i verksamheten, återinvesteras eller sparas. Med den regleringen har Molin alla möjligheter att lägga upp en buffert. Privata och ideella aktörer kan således fortsätta att verka inom välfärden, men möjligheten att plocka ut vinster ur företaget tas bort. I Vänsterpartiets förslag kan företag registreras som SVB-bolag, en existerande bolagsform med vinstutdelningsbegränsning. En sådan modell skulle göra att drivkraften att pressa verksamheten till stora vinster försvinner från vård, skola och omsorg.

Sverige är unikt i världen med att ohämmat tillåta vinstuttag i skattefinansierad offentlig välfärd. I t.ex. England är det otänkbart.  Vänsterpartiet anser att våra gemensamma skattepengar ska gå till verksamheterna, inte till riskkapital och vinster i skatteparadis. Vi vill få mer resurser och kunna anställa mer personal i välfärden.

Håkan Jörnehed (V), landstingsråd

Barkat Hussain (V), gruppledare Sollentuna