• Insändare: Refo...

Insändare: Reformer för ett jämlikt samhälle

I Vi i Sollentuna (nr 1, 6 januari 2018) publicerades en insändare med ett urval av de reformer Vänsterpartiet förhandlat fram, och som börjar gälla 2018.

Reformer för ett jämlikt samhälle
Har du ett bankkonto som fylls på med sån fart att mycket tid går åt till att hitta placeringslösningar? Eller hör du till dem som funderar på hur du ska få pengarna att räcka hela månaden?

Vänsterpartiet vill skapa ett rättvist och jämlikt samhälle genom att minska de ekonomiska klyftorna. Ett samhälle där alla får plats – inte bara några få. Där alla kan komma till tals, höras och synas. Utgångspunkten är att göra livet bättre för vanligt folk. För barn och unga. Då krävs det vilja och uthållighet i budgetförhandlingar med regeringen för att få igenom jämlikhetsreformer.

Vi har drivit igenom jämlikhetsreformer för närmare 12 miljarder kronor nästa år, varav 4,7 miljarder går till vårdsatsningar, av ett reformutrymme på 40 miljarder kronor. Ett urval av de reformer vi fått igenom är satsning på förlossningsvården (1 miljard), höjt bostadstillägg för pensionärer (1 miljard), fördubblat tandvårdsbidrag (530 miljoner), avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet (350 miljoner) och höjt studiebidrag med 300 kronor i månaden (550 miljoner).

Ett jämlikt samhälle är ett hållbart samhälle, ett samhälle som mår bättre på alla plan. Vi har både visionerna och de konkreta förslagen för att nå dit. Det ger resultat

Margareta  Asplund
Politisk sekreterare