• Inte din union ...

Inte din union – Tommy Jonsson och Mikael Gustafsson inför EU-valet

Merparten av de beslut som fattas av politiker i en kommun är påverkade av EU på ett eller annat sätt. Detta är naturligtvis ett demokratiskt problem. Byråkrater nere i Bryssel vet inte hur våra lokala leverantörer av skolmat fungerar, de känner inte till förhållandena för att dra en cykelbana, de vet inte vad vi i Sollentuna vill ha eller behöver. EU vet däremot vad företagen behöver och vill ha. De är en stor maskin för att ge företagen mer makt och inflytande.

För oss vänsterpartister är det självklart att makten ska vara så nära folket som möjligt. Det är oacceptabelt att förflytta makt från lokala beslutsfattare till beslutsfattare som inte bara finns längre bort, de finns till och med i ett annat land. Makten över vår vardag ska ligga i våra händer, vi som bor här i kommunen. Det är vi som vet hur vi vill ha det i Väsjöområdet, det är vi som vet hur vi vill lösa partikelproblemen från E4:an. Därför är det vi som ska bestämma över dessa frågor.

Vi ser också oroande tendenser i EU. Mer federalism och mer gemensamma förutsättningar där EU ska tala med en röst. EU består av femhundra miljoner invånare, människor som alla har sin unika historia. Det är inte rimligt att sammanfoga länder med så olika förutsättningar till en enda politik, en enda riktning. Självklart finns problem som också måste lyftas till en EU-nivå. De EU-migranter som till nyligen bodde i Helenelund är ett exempel. Vi måste gemensamt ta ansvar för den situationen och där är arbetet inom EU en viktig del. Det betyder inte att politiker i Sollentuna fegt kan sticka huvudet i sanden, men det är ett exempel på en fråga som måste diskuteras på en nivå där alla länder i Europa kan ta del.

För oss i Vänsterpartiet är det uppenbart att EU är en union för företagen och kapitalet, inte för människorna. Hade EU varit en union för människorna som bor i EU-länderna hade det varit självklart att lyfta frågan om EU-migranterna och göra något åt den. Inga varaktiga förändringar har kommit till stånd. EU fortsätter att bygga sitt Fort Europa med höga murar för människor som flyr krig och misär. Det hade också varit självklart att inte acceptera den överstatliga klåfingrigheten som det innebär att EU-politik ska påverka och begränsa den politiska makten på lokal nivå.

Vänsterpartiet är ett EU-kritiskt parti och vi är ett parti som vill stå upp för den lokala demokratin. Därför ställer vi upp i EU-valet och därför är det viktigt att inte bara skicka moderata ja-sägare till Bryssel den 25:e maj, oavsett vilket parti dessa ja-sägare tillhör. Vänsterpartiet vill företrädas i EU av människor med en skarp EU-kritik och som vägrar låta den lokala demokratin och människorna stå tillbaka för överstatligheten och en union som inte är till för människor utan för företag och näringsliv.

/Tommy Jonsson, ordförande Vänsterpartiet Sollentuna
Mikael Gustafsson, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet