• Låt oss lösa de...

Låt oss lösa den kommunala omsorgens problem på riktigt

Lokaltidningen Vi i Sollentuna publicerar idag en insändare där vår politiske sekreterare Dario Mantino kritiserar majoritetens beslut att göra det kommunala vårdbolaget SOLOM till aktiebolag. Vänsterpartiet vill att man tar ett helhetsgrepp om äldre- och handikappomsorgen och löser problemen i grunden. En omsorg utan kommersiella intressen, högre personaltäthet och en verksamhet som tar vara på brukarnas och de anställdas idéer och behov är (V)år modell. Här kommer insändartexten.

Ett vårdbolag måste ge vård men också vårdas. SOLOM har stora brister. Det är brist på ledarskap och på majoritetens vilja att satsa det som behövs för att brukare och personal ska få bra förutsättningar. SOLOM:s problem förstärks dessutom av att äldreomsorgen är en mer och mer privatiserad bransch där kommersiella krafter dominerar.

Nu vill majoriteten lösa problemet med ännu mer kommersialisering. SOLOM ska bli aktiebolag. Inget som säkrar bättre ledarskap och kvalité. Resultatet blir däremot att affärsmässigheten kommer in även i den kommunalt drivna välfärden. Besparingar på personalens och kvaliténs bekostnad är bara bakom hörnet.

Man vill komma åt statliga momskompensationer, de som nu privata vårdföretag får. På så sätt skulle kommunen konkurrera på lika villkor, påstås det.

Majoritetens syfte är uppenbarligen inte bara att få statens hjälp. De försöker berättiga ett korkat system som går ut på att göra marknad av det som marknad inte borde vara. Välfärdstjänster ska tillgodose människors grundläggande behov, inte vara en plats där man köper och säljer varor och tjänster.

”På det här sättet säkrar vi ett kommunalt alternativ”, säger Douglas Lithborn. Som om det inte gick att säkra på andra sätt än med ett aktiebolag. Det kommunala alternativet hotas just på grund av de privatiseringar som borgarna har infört. Det skulle förbli så även med en bolagisering av SOLOM.

Ja vill ge den blåa kvartetten några tips, om de verkligen är intresserade av att ha en bra kommunal omsorg: avkommersialisera äldre- och handikappomsorgen, styr verksamheten så att brukare och anställda får den tid de behöver och lyssna på vad personalen har att säga. Vår största resurs till att utveckla den kommunala omsorgen är just de som har arbetserfarenhet och direkt kontakt med brukarna.

För att säkra det kommunala alternativet borde man börja i rätt ände och utgå från brukarnas och personalens behov. Låt oss lösa den kommunala omsorgens problem på riktigt, innan det blir för sent.

Dario Mantino, Vänsterpartiet i Sollentuna