• Pressmeddelande...

Pressmeddelande: Otillräckligt, Alliansen!

barkat_kropp3

Vänsterpartiet har nu tagit del av Alliansmajoritetens (Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna) budgetförslag för 2015. För Vänsterpartiet har det alltid varit viktigt med en hållbar och seriös ekonomisk politik som utgår ifrån kommuninvånarnas behov.
– Vi tycker att vinstuttaget ur de kommunala bostadsbolagen är alldeles för stort. Kommunen planerar att dränera bolagen på pengar under de kommande tre åren. Vi kan gå med på ett vinstuttag men inte såhär stort, säger Barkat Hussain, gruppledare för Vänsterpartiet i Sollentuna kommunfullmäktige.
I budgeten finns som Vänsterpartiet ser det vissa hål. Bland annat är det numera obligatoriskt med skolbibliotek. Detta obligatorium sköts olika väl i olika skolor.
– Vi saknar en satsning på skolbibliotek värda namnet och det har majoriteten uppenbarligen missat, säger Barkat Hussain.

Vänsterpartiet delar heller inte majoritetens syn att skattehöjningar inte skulle behövas. Detta framförallt med bakgrund av de obefogat stora vinstuttagen ur de kommunala bolagen.
– Vi menar att majoriteten bland annat slipper skattehöjningar genom att ta ut pengar ur de kommunala bolagen. Det vore mer ansvarsfullt att höja kommunalskatten. De allmännyttiga bolagen kan inte vara majoritetens kassako. Vi vill att Sollentuna kommun ska ha större åtaganden och ansvar för de som bor här, därför tror vi att majoritetens budgetförslag är underfinansierat, avslutar Barkat Hussain.
Presskontkat:
Barkat Hussain, gruppledare (V)
Tele: 070 498 2983
Mail: [email protected]

Jonas Lundgren, politisk sekreterare (V)
Tele: 08 579 21648 / 073 535 7576
Mail: [email protected]