• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet står upp för rumänska romer i Sollentuna

Pressmeddelande: Låt de rumänska romerna stanna!

De rumänska romerna som tidigare bodde i Högdalen, därefter en kortare tid i Huddinge, bor nu i Sollentuna.
– Förföljelsen av romer runt om i Europa, bland annat i Ungern, Rumänien och Frankrike är hård och vidrig. Vi i Vänsterpartiet menar att Sollentuna har ett ansvar att inte agera lika ryggradslöst som Stockholm stad och Huddinge kommun gjorde mot dessa människor, säger Barkat Hussain, gruppledare för Vänsterpartiet i Sollentuna.

De rumänska romerna bor nu alltså i Sollentuna. Hit har de fått hjälp att flytta av människor som känner medkänsla med dem i deras svåra situation.
– Jag vet hur det ser ut i det här lägret. Jag har varit där. Men jag vet också att alternativet, ett liv i missär och förföljelse i hemlandet eller ett liv utan något att kalla hem är betydligt värre, menar Barkat Hussain.

Sollentuna kommun har redan igår kontaktat Kronofogdemyndigheten i ärendet.
– Det är ynkligt. Nog kan man visa lite medmänsklighet och värme. De här människorna behöver mat, vatten, toalett och tak över huvudet. Vad vore vi för kommun om vi nekade dem att stanna på vår mark? avslutar Barkat Hussain.