• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet vill ha bibliotekskort för papperslösa

I och med olika krig och konflikter runt om i världen, nu senast i Syrien, kommer många asylsökande till Sverige. Dessa människor har behov av information om såväl Sverige som situationen i sina hemländer. Därför har Vänsterpartiet lagt en motion till kommunfullmäktige som innebär att de papperslösa ska få möjlighet att skaffa bibliotekskort.
– Biblioteket är en viktig plats för att inhämta information av olika slag. Vi tycker biblioteket har ett ansvar för att försörja alla som befinner sig i Sollentuna, med eller utan uppehållstillstånd, med information, säger Barkat Hussain, Vänsterpartiets gruppledare i fullmäktige.

Sollentuna Bibliotek håller just nu på med en så kallad HBT-certifiering. Denna innebär inte, som namnet antyder, enbart at man ska vara öppna för och inkluderande mot homo,- bi,- och transpersoner utan även mot andra grupper i samhället. Vänsterpartiet ser en möjlighet för papperslösa att ta del av bibliotekstjänster som ett ytterligare steg i den processen.
– Vi tycker att det är naturligt att alla grupper i Sollentuna har tillgång till biblioteket. Det här är ett sätt att öppna upp för det, menar Barkat Hussain.

Presskontakt:
Jonas Lundgren, politisk sekreterare (V)
Mail: [email protected]

Barkat Hussain, gruppledare (V)
Mail: [email protected]