• Visst behövs de...

Visst behövs det fler bostäder i Sollentuna!

Lokaltidningen “Vi i Sollentuna” publicerar idag en insändare där Dario Mantino försöker förklara bakgrunden till varför det är nödvändigt att bygga fler bostäder i kommunen.

I Vi i Sollentuna från 7/12 frågar sig Ann om bostadskön i Sollentuna inte är missvisande och om den inte skulle minska om man införde en avgift.

Även om vi gjorde det som Ann förespråkar så skulle vi tyvärr inte lösa det egentliga problemet. Visst, alla de 30 000 som står i kön behöver inte en bostad omgående, men siffran är för hög för att negligeras. Dessutom pekar både landstinget och länsstyrelsen på att bostadsbehoven ökar hela tiden. Det byggs för lite och kommunerna har för lågt satta mål för bostadsförsörjningen, även Sollentuna.

Landstinget säger att Sollentuna kommun kan behöva bygga upp till 500 bostäder om året för att kunna ta emot de människor som kommer att flytta hit. Länsstyrelsen kommer fram till ännu högre siffror utifrån både den förväntade inflyttningen och den befintliga trångboddheten. Upp till 20 000 nya bostäder om året kan behövas i länet fram till 2030. Bryter man ner denna siffra kommunvis så hamnar man på ett ännu högre antal bostäder för Sollentuna än vad landstinget anger.

Vänsterpartiet vill bygga bort trångboddheten och bostadsbristen. Vi vill att kommunen ska ha som mål att bygga 600 bostäder om året fram till 2030, varav 60 % hyresrätter. Vi har dessutom lämnat förslag på var och hur kommunen bör bygga.

Majoritetens passivitet och deras mål om att bygga 300 bostäder årligen, ospecificerat vilken upplåtelseform, är ett hån mot alla de unga vuxna som är tvungna att bo kvar hos föräldrarna många år efter gymnasiet, mot de familjer som bor trångt och har svårt att hitta en större bostad, mot de äldre som vill flytta till en hyresrätt och inte hittar någon, mot de många som tvingas tacka nej till ett jobb i Stockholmsområdet för att det inte finns tillräckligt med bostäder.

Bostadsbristen är ett stort socialt och ekonomiskt problem. Att ta ansvar är att uppmärksamma det och komma med konkreta förslag på lösningar. Det är det Vänsterpartiet gör. Det är dags för majoriteten att sluta stå och titta på och istället börja agera.

Dario Mantino

Vänsterpartiet i Sollentuna